Wat wil ik? Wat heb ik nodig?

Misschien ken je het wel: je staat op het punt om een nieuwe situatie tegemoet te treden, maar je weet niet goed wat je kan verwachten. Om te weten wat je aan jezelf hebt, is het goed om te weten wat jij nodig hebt en wat jij graag zou willen. Deze oefening helpt je om dit op een rijtje te zetten, waardoor je bewuster om kunt gaan met jezelf.
46
Als je in een (nieuwe) situatie komt of een keuze moet maken en niet weet wat je zou willen doen, kun je jezelf afvragen:

       ♥   Wat voel ik?

          Wat is (dus) mijn behoefte?

          Waar ligt mijn grens?

       ♥   Wanneer ga ik eroverheen?

Door dit voor jezelf op te schrijven, krijg je meer overzicht in wat
er gebeurt en wat goed zou zijn voor JOU.

Een voorbeeld

Een vriend(in) vraagt of je mee gaat naar een danceparty, maar jij hebt er zo je twijfels bij. Op de één of andere manier wil je niet gaan, maar je weet niet precies waar dat aan ligt. Omdat je erachter wilt komen, pak je pen en papier en begin je te schrijven…

Wat voel ik? Ik voel een weerstand/naar gevoel in mijn buik, als mijn vriend(in) me vraagt om mee uit te gaan naar een danceparty, vol met mensen, felle lichten en harde muziek.

Wat is (dus) mijn behoefte? Een rustig avondje thuis zou ik fijn vinden. Maar eventueel met een paar vrienden een film kijken of (bord)spelletjes spelen, zie ik ook wel zitten.

Waar ligt mijn grens? Wanneer ga ik eroverheen? Ik wil best sociaal zijn, maar mijn grens ligt bij dat ik me veilig wil voelen in mijn omgeving en dat het een rustige avond wordt. Ik ga over mijn grens heen als ik meega met mijn vriend(in) naar de danceparty.

Nu weet je wat je nodig hebt, maar ga je dat ook doen?

Soms is het misschien heel spannend (of lijkt het zelfs onmogelijk) om dat wat jij nodig hebt ook echt te gaan doen. Bijvoorbeeld als je op een feestje of bij vrienden/familie bent en eigenlijk weg wilt. Wat als de anderen dat stom vinden? Kun je het wel maken om zomaar weg te gaan? Wat moet je dan zeggen?

In de meeste gevallen lijkt het in jouw hoofd veel raarder en moeilijker om je gevoel te volgen, dan het daadwerkelijk is. Om dit toch te doen, is dan een kwestie van een (klein) beetje moed hebben en het gewoon eens uitproberen!

Misschien vind je deze artikelen ook leuk:
Helpt de methode Wat voel ik? Wat is mijn behoefte? Waar ligt mijn grens? voor jou? Of doe je dit op een andere/eigen manier? Laat het hieronder weten!
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.