Oefening

door Valentijn Kas

Tips om makkelijker in slaap te vallen & op te staan

Zoek jij ook ’s avonds allerlei afleiding op je computer/smartphone om maar niet naar bed te hoeven om er dan om 1:00 uur achter te komen dat je echt naar bed moet om nog een beetje te kunnen slapen? Heb jij ook dat je elke ochtend denkt: was ik maar eerder naar bed gegaan? Of ga je wel op tijd naar bed, maar lukt het dan niet om in slaap te vallen?

Hier ben ik zelf meerdere malen tegen aan gelopen. Dit was mijn inspiratie om wat tips te schrijven over mijn eigen ervaringen, ben je al benieuwd? Lees dan snel verder!

Volg een ritme dat bij jou past!

Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren als het gaat om de indeling van je dag. Sommige mensen werken liever ’s avonds wat langer door, anderen staan liever voor dag en dauw op om lekker naar buiten te gaan.

Zelf heb ik mijn ritme verlegd, zodat het beter past bij mijn natuurlijke ritme. Ik begin ‘pas’ om 10:00 uur met werken (dus de wekker hoeft dan ‘pas’ rond 8:30 af te gaan). Dan houd ik het namelijk prima vol om ’s avonds pas om 0:00 in bed te liggen, want ik ben nu eenmaal meer een avondmens. Ik kan dit redelijk gemakkelijk doen omdat ik voor mezelf werk en daarom zelf mijn werktijden kan bepalen. Maar ook voor jou kan het heel handig zijn om te bekijken op welk moment van de dag jij op je best bent.

Wanneer voel jij je heel actief en wanneer juist niet? Misschien is het voor jou wel fijn om vroeger op te staan en nog wat huiswerk te maken vóórdat je naar school gaat, omdat je zo vroeg op de ochtend juist heel actief bent. Je kunt daar dan rekening mee houden door ’s avonds wat vroeger naar bed te gaan.

Om je aan je ritme te houden heb ik nog wat tips voor je:

Tips om gemakkelijker in slaap te vallen:
  • Beeldschermen van je computer of smartphone

    Als je hooggevoelig bent, ben je vaak ook extra gevoelig voor licht. Het blauwige licht van je beeldscherm kan er dan voor zorgen dat je heel erg wakker blijft en daardoor moeilijk in slaap kunt vallen als je net je telefoon hebt weggelegd.

    Zelf zit ik tot ’s avonds laat achter mijn PC en wat mij erg geholpen heeft makkelijker te stoppen en naar bed te gaan is het programma f.lux. Dit programma maakt je scherm wat ‘roder’ zodat je niet wakker blijft door het blauwe licht van je PC, zelf kan ik nu bijna in slaap vallen achter mijn computer 😉

    Voor Android bestaat er een app genaamd ‘Twilight’ die dezelfde functie heeft.
    Voor IOS: swipe omhoog vanaf onderaan het scherm. Dit activeert control panel. Druk op de grote knop waar staat ‘night shift’ en je scherm wordt gedimd tot 7:00.

    Je kun ook met jezelf afspreken om helemaal geen schermen meer te gebruiken vanaf een uur voordat je naar bed wilt gaan, dit vraagt echter wel discipline.

  • CD/muziek

    Ik heb ook een tijd met behulp van meditatie CD’s ingeslapen, dit werkte ook heel goed! Zelf had ik een playlist op mijn telefoon die er vanzelf mee ophield als het afgelopen was. Zelf zet ik dit op de speaker zodat ik mezelf niet ophang aan snoeren.

  • Hoe lang wil je slapen? Tel daar een half uur bij op!

    Het heeft mij in een aantal gevallen ook geholpen om te bedenken hoe lang ik wil slapen en hoe laat ik op moet staan. Zelf heb ik behoefte aan ongeveer 8 uur slaap in een nacht, afhankelijk van wat bij jou past kun je dan uitvinden hoe laat je wil gaan slapen. Tip: reken hier minimaal een half uur bij om in slaap te vallen!

Tips om gemakkelijker op te staan:
  • Zet je wekker zoals jij het fijn vindt

    Ik heb nog steeds moeite met opstaan en de meeste mensen om mij heen zeggen: als de wekker gaat meteen opstaan, dat werkt het beste, tja dat werkt niet voor mij… Voor mij werkt het nog steeds het beste om de wekker een half uurtje eerder te zetten dan dat ik er echt uit moet en dan een half uur lang om de 5 minuten te snoozen.

    Als je de wekker van je telefoon gebruikt, kun je ook het melodietje waarmee je wakker wordt zelf instellen. Kies voor een geluid of melodie die jou helpt om relaxed of juist heel actief wakker te worden: misschien wel je favoriete nummer? Of juist een rustig muziekje waarbij je rustig vanuit je droom naar de wakkere wereld kunt komen.

  • Wat ga je doen als je wakker wordt?

    Een duidelijke reden om op te staan helpt mij ook héél goed. Ik ben bijvoorbeeld nooit te laat op mijn werk, ook omdat ik dat heel leuk vind! Bedenk dus iets wat leuk is, dat je gaat doen als je bent opgestaan!

  • Deel je dag in zoals dat bij jou past

    Je kunt ook kijken hoe jij je dagindeling zó kunt maken dat hij het beste past bij jou en bij wat je op die dag moet doen. Kun jij makkelijker opstaan als je weet dat er een lekker ontbijtje staat te wachten? Sta dan ietsje eerder op, zodat je tijd hebt om uitgebreid te ontbijten. Als ik zelf iets ‘moet’ doen spreek ik vaak in de ochtend iets met iemand anders af zodat ik de middag zelf kan gebruiken (andersom werkt bij mij niet).

En in het weekend?

Heel vaak wordt er gezegd dat je ook in het weekend je ritme aan moet houden. Dit hangt denk ik sterk af van de persoon.

Zelf heb zelf ervaren dat het voor mij goed werkt om in het weekend (en voor mij ook meestal woensdag) géén wekker te zetten en lekker uit te slapen, dit mag dan ook écht. 11:00 is geen gekke tijd voor mij! Hier mag je dan ook echt van genieten! Die ontspanning maakt het veel makkelijker om op andere dagen bewust op tijd op te staan als het wél nodig is.

Slaap lekker!

Heb jij nog tips die jou geholpen hebben? Deel ze met mij en de andere lezers door hieronder in het commentaarveld een reactie te plaatsen!
Misschien vind je deze artikelen ook leuk:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.