Mind your own business!

Dat zei ik zomaar tegen een vriendin door de telefoon. En toen begon ze gelukkig heel hard te lachen. Ze had me verteld dat ze zich afwezig en ongemakkelijk voelde en dat het haar niet lukte om dat zelf op te lossen. Na enige tips was het gelukkig weer opgelost. Ze was namelijk onbewust lasten van een ander aan het dragen. Hierdoor kwamen we tot de conclusie dat het de hoogste tijd is om je alleen nog maar met je eigen zaken bezig te houden.

Veel mensen, en zeker kinderen, hebben er al op jonge leeftijd onbewust voor gekozen om de lasten, verdriet, ongemakken of zwaarte van hun ouders en/of gezinsleden over te nemen. Jij doet dit misschien ook wel? Je doet dit uit liefde en in de hoop de ander(en) gelukkig te maken.

Mind your own business (!) is een aanmoediging om volledig in je kracht te blijven staan.

Je kunt het niet oplossen, maar je hebt er wel last van

Hooggevoelige mensen hebben hier helemaal een handje van. Juist omdat ze gevoeliger zijn, nemen ze ongemerkt de sfeer, onderhuidse spanningen of emoties over. Het vervelende is dat jij dan met allemaal nare gevoelens rondloopt, die eigenlijk helemaal niet van jou zijn! Met als resultaat dat je vage klachten krijgt zoals buikpijn, hoofdpijn of vermoeidheid. Misschien merk jij dat ook wel? Je kunt dan bang zijn dat je zelf depressief bent, terwijl je eigenlijk alleen maar als een soort ‘vuilnisemmer’ alle emoties van anderen oppikt.

Het is dus de hoogste tijd voor iedereen om zich hiervan bewust te worden en dit om te gaan keren. Je draagt namelijk lasten die niet van jou zijn. Je kunt het daardoor ook niet oplossen, maar je hebt er wel last van.

Tips & Tricks

Hierbij 4 tips om je lichaam en energie weer in eigen handen te nemen. Probeer het maar eens uit. Voel je je na afloop anders?

  • Je onbewuste beloften loslaten

    Je hebt misschien wel onbewust aan je ouders of een vriend(in) beloofd om hun vervelende gevoelens over te nemen of te helpen dragen. Maar dat is helemaal niet jouw taak! Zeg het volgende (in jezelf of hardop): ‘Ik verbreek hierbij al mijn bewuste en onbewuste beloften om de lasten van X te dragen. Op alle lagen van mijn zijn.’
    Voel of of het verschil maakt.

  • Stuur de energieën terug die niet van jou zijn

    Alle gevoelens en gedachten die niet bij jou horen, maar die je wel hebt gevoeld van mensen om je heen, mogen terug naar hun eigenaren. Vaak weet je na even nadenken wel wat je hebt opgepikt bij wie. Maar soms pik je gevoelens en gedachten van anderen op terwijl je onderweg bent of op straat loopt. Je kunt dan merken dat je stemming verandert of dat je opeens heel moe wordt. In al deze gevallen is het tijd om de energie terug te sturen naar degene waar het bij hoort (ook al weet je niet wie dat is!). Zeg (in jezelf of hardop):

    ‘Ik stuur hierbij alle energieën van anderen terug naar de mensen waar ze vandaan komen. En ik haal mijn eigen energie terug.’

  • Maak je kamer of je huis ‘schoon’

    Soms heb je misschien het gevoel dat al die gevoelens en gedachten van anderen nog in je kamer zijn blijven hangen. Het voelt dan allemaal vol en rommelig aan (ook al heb je net opgeruimd).

    Stel je voor dat je een (mooie witte) draaikolk maakt in vloer van de kamer of van het huis. Geef nu de opdracht dat alle energie die niet van vandaag is (noem de datum) nu terugkeert naar de aarde om te worden gerecycled. Nodig eventueel een energie uit die je nodig hebt en vul het daarmee op.

  • Heb je een deel van je energie ergens achtergelaten?

    Soms kun je het gevoel hebben dat je eigenlijk nog met je hoofd ergens anders zit. Dit gebeurt gemakkelijk als je je zorgen maakt om iemand of als je nog bezig bent met een gesprek wat je heeft geraakt of een schooldag die niet helemaal lekker liep. Het is dan net alsof een deel van jou eigenlijk nog bij die ander op de bank is blijven zitten of nog op school rondloopt. Je bent dan niet voor 100% in je lichaam aanwezig. Stel je dan voor dat het deel van jou dat nog op die andere plek zit, terugkomt lopen/fietsen/vliegen naar jou.

Wat gebeurde er bij jou toen je deze tips uitprobeerde? Vond je het raar? Of juist fijn? Deel je ervaring in de reacties!
Misschien vind je deze oefeningen ook fijn om te doen:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.