Laat je schoolstress los: duik de natuur in!

Hoe kijk jij er als hooggevoelige jongere tegenaan om naar je middelbare school, hbo-opleiding of universiteit te gaan? Hoe ervaar jij de balans tussen school en vrije tijd? In dit artikel lees je hoe je kunt ont-stressen en ontspannen van de prikkels die je op school hebt opgedaan. En nee, dat is niet met een zak chips voor de TV hangen (TV geeft immers een heleboel prikkels). Lees hier hoe je je balans met de natuur (en daarmee ook je rust) weer terugvindt!

Het Hobbitmeisje

Op mijn vakantie vlakbij de Hobbitstee, kwam ik een Hobbitmeisje tegen. Nee, zij zag er niet uit als een figuur uit The Lord Of The Rings, zij was een bewoonster van de Hobbitstee, een leefgemeenschap die al 45 jaar bestaat en waar allerlei duurzame projecten ontstaan. De Hobbitstee wordt omgeven door prachtige natuur en ze hebben ook verschillende (kruiden)tuinen, wat varkens en kippen en konijnen…een Bakstee waar brood gebakken wordt, etc.. Je begrijpt het al: voor mij als vakantieganger een idyllisch plaat(s)je.

Ik vroeg het meisje (14) hoe het was naar school te gaan, terwijl ze thuis zo’n mooie natuur om zich heen had. Ze vertelde me dat ze ver moest reizen voor school, die 18 km verderop lag. Het nadeel van deze school, zei ze, was dat het een laptop school was: alle boeken en leerstof waren vervangen voor laptops. Ze zei dat ze last had van de straling/elektrosmog van de laptops. Ik wist wat ze bedoelde, want ik had er zelf ook regelmatig last van als ik (te) lang achter mijn laptop/smartphone zit.
Daarom vroeg ik haar of ze later niet liever hier zou willen werken op het land, maar ze wilde graag naar de universiteit om architect te worden. Wel een mooie combi, duurzaamheid van de Hobbitstee en architectuur! Maar het betekent ook, dat ze nog een lange weg op school te gaan heeft…

Jij hebt misschien ook nog een lange weg te gaan; en sowieso heb je al veel schooljaren achter de rug. Het Hobbitmeisje heeft thuis de natuur om even bij thuis te komen. Hoe zit dat met jou? Woon jij in een omgeving waar je gemakkelijk de natuur kunt opzoeken? Of is er in de drukke stad bijna geen natuur?

Af en toe compleet omgeven zijn door natuur en alleen al de rust en natuurgeluiden van de omgeving ervaren, kan heel heilzaam zijn en ont-stressend werken. Als ik na een lange tijd in de stad/op school, de wijde natuur in ga, voelt het net alsof ik dán pas écht adem… Hier wat algemene tips over hoe je je ontspanning in de natuur kunt vinden.

  • In de stad

    Grote steden hebben vaak bij hun universiteit een botanische tuin. Dat is een tuin met allerlei soorten planten en bloemen. Heerlijk om daar te mediteren, of iets dergelijks, maar ook heel begrijpelijk als je dat een beetje vreemd vindt overkomen…Mijn tip: pak een schetsblok en wat potloden/verfspullen en laat je creativiteit stromen! Je hoeft niet eens (goed te zijn in) iets na te tekenen; alles wat in je opkomt is goed!
    Ook in parkjes/op het gras langs een singel kun je zitten op een bankje/handdoek en daar je creativiteit laten gaan: gitaar spelen, gedichten of verhaaltjes schrijven, etc..
    Bij minder lekker weer kan je schuilen in de bibliotheek met een boekje in een hoekje. Of even op internet kijken of er een meditatiecentrum is waar je gratis kan mediteren.

  • In de tuin

    Als je het geluk hebt van een (beschutte) tuin, dan kun je je verbinden met de planten en bomen om je heen. Genieten en dankbaar zijn voor het moois dat je ziet, geeft een heel fijn gevoel waardoor je stressniveau ook omlaag gaat. Ademen en een gevoelsmatige verbinding maken met de planten. Adem in: neem de schoonheid in je op; adem uit: laat je zorgen en stress los. Doe dit een paar keer, en kijk dan waar je behoefte aan hebt in dit moment. Wil je de bladeren voelen van een plant? Wil je een plant die dat nodig heeft water geven, verzorgen? Of houd je je (net als vroeger misschien) liever bezig met alles wat vliegt en kruipt? Het kan ook heel ontspannend zijn om gewoon eens te kijken wat zo’n beestje nou bezighoudt in het dagelijks leven en met je ogen te volgen waar het naar toe gaat (net als een BBC Life documentaire kijken eigenlijk, alleen dan in het echte leven – zonder elektrosmog!).

  • Op je (slaap)kamer

    En je kunt de natuur ook naar binnen halen! Loop eens door het tuincentrum en kijk welke plant jou aanspreekt. Vraag voordat je ‘m koopt wel even of de plant geschikt is voor de slaapkamer. Een erg geurende plant kan juist weer voor overprikkeling van je reukorgaan zorgen – en dat wil je juist vermijden.
    Een ideale (slaapkamer)plant is wat mij betreft de Aloë Vera plant. Ja, hij kan weliswaar flink in de breedte groeien, maar de plant heeft een luchtzuiverende werking en is makkelijk in onderhoud (omdat het een woestijnplant is, hoeft hij niet heel veel/heel vaak water).

  • Plan je rust in

    Plan écht de rust in voor jezelf; dat is heel belangrijk om goed te kunnen blijven functioneren en terug bij jezelf en je rust te komen. Dus als je even een middagje geen huiswerk hebt, kijk wat je kunt doen om helemaal tot jezelf te komen!
    Dingen die kunnen helpen, zijn: een (mid)dagje strand, kinderboerderij, bos-/weidewandeling maken, etc. Juist door ‘niets’ (of in dit geval, iets ontspannends) te plannen kun je alle  indrukken verwerken zodat er weer ruimte ontstaat in jezelf.

Hopelijk hebben deze tips je op ideeën gebracht! Wil je ook inspiratie voor hoe je op school kunt omgaan met prikkels? Lees dan dit artikel!

Hoe laat jij je schoolstress los? Deel je tips hier onder en help andere lezers net als jij!
Misschien vind je deze artikelen ook leuk:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.