Informatie

Mindfulness

Met je aandacht bij jezelf zijn, bij je ademhaling, bij je zintuigen.

Wil je graag meer rust in je hoofd, maar is een half uur mediteren op een kussentje absoluut niet jouw ding? Dan is mindfulness misschien een betere optie!

Komt het je bekend voor? Je zit niet lekker in je vel waardoor je voortdurend met de toekomst of het verleden bezig bent. En dan ben je helemaal niet meer aanwezig in het nu. Angstige gedachten nemen je over zonder dat je dit kunt stoppen. Je wordt rusteloos en soms voel je je misschien zelfs machteloos. Bovendien gaan alle mooie momenten die in het nu plaatsvinden, compleet aan je voorbij. Voor je het weet ben je in een negatieve neerwaartse spiraal beland en hoe je het ook probeert: je komt er niet uit…

Foto: Liv Stevens

Door middel van mindfulness leer je je (opnieuw) bewust te worden van je adem en al je zintuigen. Door met aandacht te gaan ademen, voelen, proeven, ruiken, horen en zien, kom je uit je hoofd en betreed je de magische wereld van het nu. Mindfulness kun je aan de hand van oefeningen op elk moment doen:  tijdens een wandeling, als je een lekkere maaltijd eet, bij het opruimen van je kamer of als je een goed gesprek hebt met een vriend(in). Daarnaast is ‘dankbaarheid’ ook een belangrijk onderdeel van mindfulness. Dat helpt je namelijk om je bewust te worden van alles wat je wél hebt, zodat je je minder zorgen gaat maken om de dingen die je misschien niet hebt.

In het beoefenen van mindfulness is er één gouden regel: van vreugde tot pijn, alles wat je voelt mag er zijn! Door het simpelweg waar te nemen en nergens tegen te vechten, word je rustiger, kun je je beter concentreren en meer voldoening en liefde voelen.

Boven alles zal je ontdekken dat jij niet je gedachten bent, maar dat jij de persoon bent die de gedachten heeft. Wat dus betekent dat jij aan het roer staat en niet je gedachten!

Ben je nieuwsgierig geworden? Het internet staat vol met eenvoudige oefeningen die je rustig eens zelf uit kunt proberen! Ook worden er steeds meer cursussen gegeven in mindfulness. Vergeet je niet je ervaring met ons te delen?

Ervaringsverhalen

Tips & oefeningen