Hooggevoelig of High Sensation Seeker?

Misschien ben je er nog maar net achter gekomen dat je in veel situaties anders reageert dan anderen, of juist last hebt van dingen waar anderen geen last van hebben. Als er bijvoorbeeld een lawaaiige trein voorbijrijdt zit jij met je handen al om je oren en voel je het treingeluid bij wijze van spreken helemaal door je heen trillen; waar het anderen niets lijkt te doen. Of misschien ben je juist wél van de drukke, en luidruchtige feesten met harde muziek, maar ben je na een uur of twee helemaal doodop en ga je weer naar huis. Of misschien herken je jezelf wel in beide dingen.

Welke hoort bij een HSP en welke hoort bij een HSS?

De situatie met het harde treingeluid, beschrijft een voorbeeld van hoe een HSP zou kunnen reageren; de geluidsprikkel is hier ‘teveel’ voor deze gevoelige persoon. De situatie van het feest, beschrijft hoe een HSS zich zou kunnen voelen; hij/zij houdt van feesten waar van alles te beleven valt, maar zijn/haar energie is na een aantal uur helemaal ‘op’.

Kenmerken HSP (High Sensitive Person/hoogsensitief persoon)

Je houdt niet van drukte
Harde geluiden vind je niet fijn
Je houdt van rust en stilte
Je trekt je liever terug
Je bent gevoelig voor een overdaad aan prikkels
Als er ergens een tijdsdruk op zit, raak je snel geërgerd
Je houdt je sociale activiteiten liever gespreid over de dag
Liever haast je je niet
Het liefste heb je een thuis waar je je op kan laden
Je kan niet goed tegen drukke (privé-) omstandigheden
Je bent niet zo dol op verrassingen waar veel prikkels bij komen kijken

Test hier hoe hoog je scoort op een HSP-test: http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/highly-sensitive-person-test

Kenmerken HSS (High Sensation Seeker/ gevoelige sensatiezoeker)

Je bent chaotisch
Snelheid vind je prettig
Je bent weleens luidruchtig
Je geniet van drukte
Je houdt van snelheid/een flink tempo
Als je een beetje gestrest bent, vind je dat juist fijn
Je hebt behoefte aan sport en bewegen
Je hebt veel energie, maar dat wordt vaak opgevolgd door een energiegebrek
Je bent doelgericht
Je voelt je niet zo blij als er weinig uitdaging is
Je voelt je vaak of helemaal geweldig, of juist helemaal niet goed/slecht
Je raakt snel verveeld
Uitdagingen en spannende situaties houden je geboeid
Je bent vaak met verschillende dingen tegelijk bezig
Je vindt het fijn als mensen je nodig hebben
Je duikt vol energie op een nieuwe situatie/nieuw project

Test hier hoe hoog je scoort op een HSS-test: http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/sensation-seeker-test

HSP of HSS?

Misschien herkende je je wel in HSS of HSP, of misschien wel een beetje van allebei. Wie weet heb je al één of beide van de testen gedaan.  Onthoud dat je niet álle stellingen van het lijstje hoeft te ‘hebben’ om een HSS of HSP te zijn. Het gaat er vooral om dat je zélf een inschatting maakt in hoeverre  je hoogsensitief bent en/of een sensiteve sensatiezoeker. Onthoud dat je dit label niet bént; het is slechts een karaktereigenschap.

Wat levert het je op om dit te weten?

Het mooie is, dat je beter rekening kunt houden met je eigen wensen en behoeften, doordat je jezelf in een aantal dingen van een lijstje herkent. Als je voor jezelf  in kaart brengt waar jíj last van hebt, kun je  gaan ontdekken/kijken hoe je er anders mee om zou willen gaan.
Raak je bijvoorbeeld snel overprikkeld? Kies dan bewuster af en toe om je even terug te trekken en op te laden. Heb je zoveel energie en moet dat eruit? Zoek een sport, of ga buiten hardlopen.
Maar ook daarin geldt: ken je grenzen. Ga je zelf niet over-vermoeien, maar ontzeg jezelf ook geen leuke dingen. Ook als je snel overprikkeld gaat, kun je best naar een feestje. Ga af en toe even naar buiten, en laat van tevoren weten dat je eerder weggaat (ga in ieder geval vóórdat je voelt dat je het écht niet meer trekt) en volg een standaard avondritueel waar je zelf rustig van wordt.

Het is dus niet de bedoeling dat je straks een lijstje hebt met dingen die niet goed gaan en dan klaar. Integendeel, je kunt echt aan de slag gaan om te kijken hoe jij de dingen die je wíl doen, het beste kunt plannen. Daarbij houd je zoveel mogelijk rekening met jouw eigen grenzen en voorkeuren. Soms kan een coach of workshop je daarbij helpen.

Bronnen: Jolijn Hendriks – PUUR hooggevoelig.
Website: www.hooggevoelig.nl

Link: HSP in een Notendop

Oefeningen
Ervaringsverhalen