Hoe voorkom ik overprikkeling?

  Neem voldoende rust. Ga op tijd naar bed en slaap 9 à 10 uur lang. Je lichaam en hersenen hebben heel wat prikkels te verwerken.

  Te midden van een hectische dag, doe ademhalingsoefeningen om je stress-niveau te verlagen.

  Neem waar nodig en waar mogelijk een power-nap, een kort dutje overdag van 25-30 minuten. Tijdens dit dutje hebben je hersenen en lichaam de tijd om een aantal prikkels te verwerken.

  Nog meer tips voor minder stress: een massage, bewegingsoefeningen zoals yoga-, qi gong-, tai chi- en rek-en-strek-oefeningen, liggen met een ontspannend muziekje, natuurwandeling, knuffel met een fijn persoon (of met jezelf, of met een boom).

  Neem geen cafeïne; vermijd zwarte thee (daar zit theïne in, wat je ook actief maakt)

  Let op dat je niet te grote schommelingen hebt in je bloedsuikerspiegel. Een grote schommeling ontstaat bijvoorbeeld door het drinken van energy-drank, of het eten van iets met veel suiker/glucose-fructosestroop etc.. Je lichaam krijgt weliswaar een suikerboost, maar na een tijdje een enorme suikerdip, waar je erg moe van kan worden.

  Neem extra magnesium (let op dat je niet over de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid gaat); magnesium gaat oververmoeidheid tegen en geeft je het gevoel dat je meer prikkels aan kan.

  Doe energetische oefeningen (bijvoorbeeld deze) en bouw je eigen prikkel-filters. Dit lijkt een fantasievol spel, maar het doet wonderen! De kracht van je visualiseer-vermogen is groter dan je denkt!

Hoe voorkom jij dat je overprikkeld raakt? Deel je tips hier onder en help andere lezers net als jij!
Misschien vind je deze artikelen ook leuk:
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.