Hoe benoem ik wat ik voel?

Eén van de belangrijkste manieren om je hooggevoeligheid in te zetten in je dagelijks leven, is door te benoemen wat je waarneemt, wat je voelt. Als je een emotie ziet/voelt bij iemand en diegene spreekt dat niet uit. Of als je in een groep merkt dat er iets onder de oppervlakte zit te wroeten. Ook je eigen gevoelens benoemen is heel zinvol.

Dit kan heel eng zijn in het begin. ‘Misschien voelt diegene het wel niet’, of ‘misschien klopt het niet wat ik voel’.
Soms zal het ook zo zijn dat iemand niet herkent wat je zegt (of dat niet wil toegeven). Maar hoe vaker je gaat zeggen wat je ziet en voelt, hoe meer je zult merken dat wat je ziet klopt. Hoe meer je bevestigd zult worden in je waarnemingen.

Hoe doe ik dat dan?
  • Neem even wat ruimte en tijd voor jezelf
    Voordat je kunt benoemen wat je voelt, moet je natuurlijk wel eerst weten wat dat dan is. Het kan best lastig zijn om te weten wat je precies voelt, vooral als je met iemand aan het praten bent of veel mensen om je heen hebt. Het is dan handig om even een rustig plekje te zoeken (bijvoorbeeld door even naar de wc te gaan) en daar op je gemakje te voelen wat er in jou gebeurt.
  • Luister naar je lichaam
    Vaak is het niet zo duidelijk wat er precies aan de hand is, je voelt gewoon dat er iets niet klopt of je merkt dat je je opeens vervelend voelt. Kijk dan eens wat er in je lichaam aan de hand is. Misschien word je opeens heel moe, of je voelt dat je staat te wiebelen op je benen. Misschien merk je dat je ergens kramp of pijn hebt. Het kan ook zijn dat je bepaalde bewegingen wilt maken (of een bepaalde beweging juist niet kunt maken).
    Dit zijn allemaal dingen die je kunt benoemen. (meer lezen over luisteren naar je lichaam kan hier)
  • Volg je impuls
    Soms voel je heel duidelijk dat je iets zou willen doen, bijvoorbeeld een bepaalde beweging maken, ergens naartoe lopen of juist ergens weggaan. Kijk eens wat er gebeurt als je inderdaad doet wat je lichaam eigenlijk zou willen doen. Als je de hele tijd het gevoel hebt dat je even je hand op iemands schouder wilt leggen, kun je bijvoorbeeld kijken wat er gebeurt als je dat doet. Je impuls volgen is misschien ontzettend spannend, maar het kan jou (en de ander!) ook heel veel opleveren.
  • Gebruik je eigen woorden
    Als je iets aan een ander wilt uitleggen, probeer je vaak om woorden te gebruiken, waarvan je denkt dat de ander ze zal snappen. Maar vaak gebeurt er dan juist het omgekeerde: jij zoekt naar woorden die eigenlijk allemaal net niet passen en die ander krijgt zo maar de helft van de boodschap.
    Het werkt daarom het beste om je eigen woorden te gebruiken om aan te geven wat je voelt. Als de woorden die je gebruikt aansluiten bij hoe het voor jou voelt, is het voor de ander veel makkelijker om te snappen wat je bedoelt. Ze kunnen als het ware ‘meevoelen’ wat jij bedoelt.
  • Houd het open
    Benoemen wat je voelt, werkt het beste als je geen verwachtingen hebt over wat er daarna gebeurt. Je kunt niet van de ander verwachten dat hij of zij meteen begrijpt wat je bedoelt of er (meteen) iets mee kan. Het is ook niet zo dat de ander jouw vervelende gevoel op moet gaan lossen.
    Waar het om gaat, is dat je benoemt wat er is. Wat er daarna gebeurt, merk je vanzelf.

Eén van de meest vermoeiende dingen van hooggevoelig zijn, is al die dingen van anderen voelen en het idee hebben dat jij daar iets mee moet. Maar dat is niet zo! Die emoties zijn van de ander. Door te benoemen wat je waarneemt, help je jezelf om de emoties van de ander bij die ander te laten. Je geeft bovendien de ander de mogelijkheid om er iets mee te doen.

Zeg jij altijd wat je voelt? Deel je tips hier onder en help andere lezers net als jij!
Misschien vind je deze artikelen ook leuk:
1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Benoem wat je voelt naar degene waar de emotie van is. Je geeft daarmee de ander de kans om er iets mee te doen en jij hoeft het niet meer te dragen. Lees hier meer over.. […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.